Ce faci dacă ai un deces în familie? Procedură deces acasă vs. procedură deces în spital

Ce faci dacă ai un deces în familie? Procedură deces acasă vs. procedură deces în spital

Cuprins

Introducere

Introducere:

Oricine este mișcat din temelii atunci când începe să realizeze că un om drag pleacă definitiv, mai ales atunci când printre cei plecați este un membru din familie. Dar dincolo de suferință, pregătirea de înmormântare și zilele cumplite ce vor urma sunt o presiune de care nu ai nevoie sub nicio formă, mai ales atunci când ești pus în fața faptului de a-ți dai lumea peste cap pentru a onora ultimul drum al celui drag.

În acest articol vei putea vedea care sunt diferențele dintre procedurile pe care trebuie să le urmezi și de care trebuie să ții cont atunci când decesul are loc la spital sau la domiciliu. Până la momentul priveghiului și înmormântării, există totuși câteva lucruri pe care trebuie să le cunoști, astfel încât în acele ore critice în care trebuie să alergi cel mai mult să te asiguri că ultimul drum al celui drag se va desfășura onorabil. Prin urmare, iată următoarele cinci aspecte importante în cazul unui deces în familie, care pot fi însă destul de diferite, mai ales în funcție de locul decesului.

1.Procedura de constatare a decesului și obținerea documentelor necesare

Procedura de constatare a decesului și obținerea documentelor necesare

Este imperativă declararea unui deces în termen de 3 zile de la ocurență. Astfel, în calitate de persoană îndreptățită sunteți obligat să urmați procesul de înregistrare a decesului cât mai repede cu putință. Prima etapă este cea a constatării decesului, etapă care nu poate fi realizată decât de către un medic specialist constatator, astfel, nici un vecin cu „exepriență”, nici o asistentă sau orice alt personal al unui spital nu poate constata un deces în termeni legali.

Cu toate acestea, procedurile diferă în funcție de locul în care a avut loc decesul, astfel, trebuie să fiți conștienți de faptul că va fii nevoie de o organizare diferită dacă cel drag a sfârșit acasă sau la spital. De asemenea, este important să cunoașteți faptul că în urma acestei etape veți putea obține Certificatul Medical Constatator al Decesului (CMCD), document care va fi extrem de necesar ulterior.

1.1 Procedură deces la spital

În cazul în care membrul familiei a decedat în incinta unui spital, medicul specialist este responsabil să verifice absența semnelor vitale de bază, dar și primele semne ale decesului precum:

  • Verificarea pulsului
  • Bătăile inimii
  • Respirația
  • Tonusul muscular
  • Tonusul pleoapelor
  • Reflexul cornean
  • Reflexul fotomotor
  • Instaurarea de Pallor mortis, Algor mortis și Livor mortis (lividitate, răcire și rigiditate)

Dacă decesul a avut loc în afara programului de lucru, medicul de gardă este împuternicit pentru a întocmi foaia de observație necesară obținerii CMCD, certificat care se eliberează doar după trecerea a 24 de ore de la deces, indiferent de locația decesului. Odată cu constatarea acestor indicii, medicul va trece pe foaia de observație: cauza, data și ora la care a avut loc decesul. De asemenea, autopsia poate fi necesară pentru a stabili exact motivele decesului, dar și pentru eliberarea decedatului către familie.

Un alt aspect important este obligația spitalului de a anunța familia prin telefon în termen de 2 ore de la survenirea și constatarea decesului, astfel, aveți timp pentru a organiza restul procedurilor.

1.2 Procedură deces acasă

Decesul la domiciliu este puțin mai dificil de gestionat din perspectiva familiei, din cauza absenței unui cadru medical specializat sau a unor măsuri de atenție medicală, astfel, situațiile neprevăzute sunt cu atât mai dificil de conștientizat.

În contextul unui deces la domiciliu vă este recomandată apelarea la următoarele soluții pe care le aveți la dispoziție:

  • Serviciul de ambulanță, care este și cea mai firească variantă, căci un medic specialist poate să realizeze procedurile de constatare a decesului și să întocmească datele necesare CMCD. Trebuie de menționat totuși faptul că prioritatea medicilor de pe ambulanță este de a salva vieți, astfel că disponibilitatea acestor medici nu este garantată.
  • Medicul de familie, este de asemenea împuternicit să realizeze constatarea unui deces, dar și trecerea în evidență a datelor pentru CMCD. Cu toate acestea, trebuie să luați în considerare faptul că medicul de familie nu este obligat să se deplaseze la domiciliul defunctului.
  • Firma de servicii funerare, reprezintă o soluție care elimină orice impediment sau moment inoportun, astfel că, indiferent de momentul zilei sau program de lucru, aveți în mod constant posibilitatea de a apela pentru a primi o consultanță gratuită. La Baidoc vă punem la dispoziție constatarea decesului prin intermediul medicului specializat cu care colaborăm. Astfel, procedurile de obținere a actelor necesare și desfășurării optime a funeraliilor vor fi efectuate fără grija dumneavoastră.

Indiferent de locul în care a survenit decesul, momentul constatării acestuia vă indică clar atunci când trebuie să vă pregătiți pentru restul procedurilor. Astfel, în ceea ce privește alegerea sicriului, a pachetului funerar, precum și pregătirea transportului către capelă, iar ulterior la cimitir, organizarea din timp a acestor necesități poate scuti griji și presiune nedorită, permițându-vă doliu nestingherit.

2.Îmbălsămarea și toaletarea defunctului

Îmbălsămarea și toaletarea defunctului

O procedură extrem de importantă și care diferă, de asemenea, în funcție de locul decesului. Este bine de știut faptul că îmbălsămarea este obligatorie, iar realizarea acesteia, trebuie să fie realizată de către un medic specialist în tanatopraxie, sau un tanatopractor autorizat și avizat de către Ministerul Sănătății. Astfel, îmbălsămarea, toaletarea și cosmetizarea defunctului sunt procese ce trebuie urmate imediat după ocurența decesului. Această practică are loc tocmai pentru ca mare parte din bacteriile și agenții de descompunere să fiet eliminați pentru a păstra corpul într-o formă apropiată zilelor de priveghi și transportului pe distanțe mai mari de 30 de kilometri.

De reținut următoarele lucruri importante:

  • Imbalsamarea este obligatorie
  • Trebuie realizată doar de către persoane calificate sau medici specializați în tanatopraxie
  • Certificatul de îmbălsămare emis de către medic este necesar pentru a putea depune răposatul la capelă
  • Îmbălsămarea și toaletarea sunt necesare pentru a menține trupul în stare bună pentru cel puțin 3 zile

2.1 Procedură deces la spital

În ceea ce privește îmbălsămarea la spital, acest procedeu este succedat constatării, așadar, morga spitalului va spăla, curăța, cosmetiza și îmbălsăma trupul celui drag, astfel încât transportul și perioada priveghiului să se desfășoare fără nici un disconfort olfactiv.

În ceea ce privește cosmetizarea și toaletarea, aceste procedee sunt realizate doar de către personalul calificat, astfel că nu există nici o responsabilitate față de dumneavoastră în ceea ce privește această etapă. Cu toate acestea, vă este recomandat să aduceți hainele de preferință la spital.

2.2 Procedură deces acasă

Este total interzisă vechea practică în care erau chemate persoane care să ajute cu spălarea și cosmetizarea defunctului, cu atât mai mult, îmbălsămarea. Tocmai de aceea, este absolut necesar să luați legătura cu noi pentru a vă pune la dispoziție un medic îmbălsămător care se va ocupa de toate aceste etape.

Conform normelor tehnice și sanitare pentru serviciile funerare, toate procedurile de toaletare, cosmetizare și îmbălsămare a defunctului trebuie realizate de către personal autorizat pentru a putea primi aprobarea de păstrare la capelă.

Încă un lucru important de reținut este faptul că existența acestor unități este obligatorie în toate localitățile, din moment ce priveghiul acasă este interzis. Astfel, fiecare capelă va fi dotată cu: sistem de ventilație, sistem de control al temperaturii, suport pentru oficierea de ritualuri indiferent de cult și confesiune, mijloace de drenaj și canalizare, spații de depozitare, cât și apă curentă potabilă.

3.Transportul funerar necesar

Transportul funerar necesar

Un alt aspect extrem de important este transportul, procedeu care trebuie în mod obligatoriu să fie realizat într-un vehicul special și autorizat. Acest procedeu poate să difere în funcție de necesitățile familiei, astfel că până la sfârșitul întregii ceremonii funerare, sunt necesare o serie de drumuri care trebuie să fie parcurse în condiții optime.

Prin urmare, nu intră în discuție mașina personală sau un vehicul spațios al unui prieten. Precum indică și autoritățile de stare civilă a locației unde vă aflați, este necesară apelarea la o firmă specializată care vă poate pune la dispoziție serviciul de transport funerar. Astfel, atât în cazul unui deces la domiciliu cât și în cazul unuia la spital, există un număr diferit de drumuri care trebuie efectuate.

3.1 Procedură deces la spital

Dacă cel drag a sfârșit sub atenția unor cadre medicale, pentru eliberarea trupului către familie, va fi necesar un bilet de ieșire din spital, astfel că odată ce ați ales sicriul și lenjeria, trupul celui decedat va fi pregătit pentru transportul și manipularea către mașina funerară, cu ajutorul echipei firmei noastre. Ulterior, defunctul este transportat către capela în proximitate locației unde va avea loc înmormântarea. Aici sunt incluse și serviciile de manipulare a sicriului cât și alte eventuale facilități, care vor fi necesare și în momentul oficierii slujbelor și așezării sicriului în locul de cult sau în mașina funerară.

3.2 Procedură deces acasă

În cazul unui deces la domiciliu, există necesitatea de a transporta răposatul către centrele medicale autorizate care se vor ocupa de procesul de tanatopraxie. De asemenea, la fel ca și în cazul ocurenței decesului la spital, drumurile către capelă și cimitir sunt factori pe care trebuie să-i luați în calcul, precum și manipularea defunctului pe tot parcursul perioadei premergătoare înmormântării

Mai mult decât atât, este bine să știți faptul că vă punem la dispoziție o echipă de domni special pregătiți să procedeze cât mai gentil și profesional, pentru a nu crea vreun moment de neatenție, panică sau îngrijorare, în tot ceea ce privește transportarea sicriului.

4.Obținerea certificatului de deces și aplicarea pentru un ajutor financiar

Obținerea certificatului de deces și aplicarea pentru un ajutor financiar

Una dintre responsabilitățile pe care le aveți ca și familie și urmași ai defunctului este să-i declarați decesul la oficiului de stare civilă în proximitate cu domiciliul. Acest lucru se realizează prin obținerea unui certificat de deces pe care îl veți putea elibera pe baza Certificatului Medical Constatator al Decesului.

Astfel, firma noastră vă oferă suport pentru a obține actele și documentele necesare declarării decesului, cât și obținerii ajutorului de înmormântare într-un timp cât mai scurt. Astfel pentru Certificatul de Deces veți avea nevoie de următoarele acte:

  • Certificatului Medical Constatator al Decesului – în original
    • Notă: Fotocopiați acest document înaintea declarării decesului pentru a vă asigura că aveți exemplare pentru situații ulterioare, deoarece, acesta fiind un document fundamental, după declararea decesului, ulterioarele copii devin invalide (sursă)
  • Certificatul de naștere al decedatului – în original și copie
  • Certificatul de căsătorie (dacă este cazul) – tot în original și copie
  • Actul de identitate al decedatului – original și copie
  • Livret militar sau de recrutare (dacă este cazul) – original și copie
  • Documentul de identitate al dumneavoastră, al declarantului
  • În cazuri speciale, poate fi necesară aprobarea parchetului (situații în care decesul nu a fost înregistrat corect, la timp sau din diverse cauze)
  • De asemenea, mai aveți nevoie să completați și o cerere pe care o veți putea extrage de la oficiul de stare civilă din localitatea sau orașul dumneavoastră

Astfel, Certificatul de Deces odată obținut, puteți obține o Adeverință de Înhumare pe care o veți primi ca mențiune de la ofițerul stării civile.

Având aceste aspecte în vedere, un ultim pas este obținerea ajutorului de înmormântare de la Casa de Pensii sau, în funcție de situația defunctului, de la angajator sau Despăgubire în caz de accident. Astfel, există următoarele posibilități de care trebuie să țineți cont:

  • Dacă defunctul era contribuabil la zi și asigurat din punct de vedere al sănătății, dumneavoastră ca urmaș/persoană împuternicită, pe baza acestor acte ca dovadă că ați suportat cheltuielile de înmormântare, conform legii nr.47/2019, odată cu luna martie a anului 2019 veți primi următoarea sumă de bani: 5.163 de lei
  • Dacă defunctul nu era asigurat, iar contribuabilitatea la stat nu era la zi, ajutorul de înmormântare va avea un cuantum de: 2.582

În concluzie, diferența dintre un deces acasă și unul la domiciliu constă în câteva etape adiționale în ceea ce privește transportul și constatarea decesului, unde nici una dintre situații nu oferă vreun impediment major față de cealaltă. Prin urmare, dincolo de transport, constatare și procedura de îmbălsămare și toaletare, aceste două posibile locații de survenire a decesului revin a fi supuse unor proceduri similare, mai ales din moment ce alegeți să facilitați tot acest proces prin apelarea la o firmă serioasă de servicii funerare.

Altfel spus, un deces la domiciliu ar fi extrem de dificil de gestionat dacă actualele legi și proceduri nu ar fi fost menite să vă încurajeze să recurgeți la o cale profesională și lipsită de hazard. Tocmai de aceea, trebuie să înțelegeți că toate costurile implicate în cadrul unui serviciu funerar complet sunt menite să asigure decursul optim și în parametri legali, astfel atât familia, cât și trupul celui drag, să aibă parte de un ultim rămas bun decent.